Angela van de Loo en Jeroen van der Bron bij een modelwoning in LIV
Jeroen van der Bron, financieel directeur KlokGroep
Angela van de Loo, eigenaar Target Point

KlokGroep zet de klokken gelijk!

3 maart 2021

KlokGroep maakte de afgelopen jaren een sterke groei door. Daardoor transformeerde het bedrijf met dochters Van de Klok en Novaform van bouwende ontwikkelaar naar een meer dienstverlenende organisatie. In zo’n verandering is het zaak iedereen in de organisatie mee te nemen in alle ontwikkelingen. Want: alleen als mensen ontwikkelen, kunnen organisaties dat ook en vice versa. Tijd dus om pas op de plaats te maken en de ‘Klokken Gelijk’ te zetten. Met het gelijknamige traject wil KlokGroep in de pas blijven lopen met de kansen in de markt, de ambitie echt waarmaken en de ontwikkeling van mens én organisatie ondersteunen. Een interessante expeditie.

“KlokGroep draait goed”, stelt Jeroen van der Bron, financieel directeur van KlokGroep, niet zonder trots. Trots is hij ook op alle medewerkers, die stuk voor stuk erg loyaal en betrokken zijn. Dat blijkt ook uit de resultaten van verschillende onderzoeken: KlokGroep is een ondernemend bedrijf, met mensen die zich sterk verbonden voelen met elkaar én het bedrijf. Met een engagement van bijna 55% scoort het bedrijf zeer hoog (het gemiddelde in de sector schommelt rond de 39%). “Een stevige basis dus”, aldus Jeroen, “maar als je niet goed bent afgestemd op de ander – en dat kan een persoon, team, klant, partner of bedrijfsonderdeel zijn – gaat het onbedoeld mis.” Klokken Gelijk is er om dat te voorkomen.


Willen winnen

Toen KlokGroep in 2019 met een groep managers deelnam aan het programma ‘De Groeiversneller’ van EY, was de conclusie volgens Jeroen unaniem: “We zijn een solide club op de meeste onderdelen. We willen toonaangevend zijn. Winnen, uitblinken zo je wilt. Dat zit er zeker in bij ons.” Dat mensen daar merkbaar voor gaan, heeft volgens Angela van de Loo, als eigenaar van Target Point als extern adviseur betrokken bij Klokken Gelijk, ook een keerzijde: “Mensen doen mee zonder zich vooraf allerlei vragen te stellen; keuzes worden snel en intuïtief gemaakt en ‘hop dan zijn we aan de slag’.” Voor nieuwkomers kan dat volgens haar tot onzekerheid leiden: het is onduidelijk wat de werkwijze is, waar ze zich aan vast kunnen houden, ofwel: wanneer ze het goed doen. “Er wordt hard gewerkt, vooral ook met hart voor de zaak”, vervolgt Angela. “Men is vriendelijk en tolerant in een ‘between friends’ cultuur. Maar de professionele confrontatie waarbij je hard op de inhoud en zacht op de relatie bent, die gaat men liever uit de weg.” Om samen verder te komen mag dat volgens Angela wel een tandje scherper.

Eigenheid behouden

Verder komen vraagt vooral iets van mens, gedrag en cultuur. “Daar is voor KlokGroep nog het meeste werk aan de winkel”, zegt Angela. “Juist die mensagenda is hét hart van het handelen in excellente bedrijven.” Het afgelopen jaar heeft de organisatie daarin al meters gemaakt. Zo slagen managers en professionals er beter in elkaar te vinden en tijdig gebruik te maken van elkaars expertise. Dat maakt een organisatie sterk. Leidinggevenden hebben gewerkt aan hun ‘soft skills’. Er zijn ontbijtsessies over de missie, kernkwaliteiten en het jaarplan. In kleine groepjes, zodat er een écht gesprek plaatsvindt en mensen hun vragen kunnen stellen. Daarnaast wordt gewerkt aan aanpassing van de gesprekscyclus en nieuwe workshops in KlokSchool voor groei, ontwikkeling én werkplezier voor iedereen. “Voor sommigen gaat het te snel en voor anderen te langzaam”, merkt Angela gedurende het traject. Jeroen beaamt dat:

Willen we onze slagkracht uitbouwen, dan moeten we investeren in samenwerking tussen mensen die weten wat ze aan elkaar hebben en gebruikmaken van elkaars kwaliteiten. 

"Het draait om de interactie, en hoewel wij van goede wil zijn, blinken we daarin nog niet uit.” Ietsje anders sturen om gecontroleerd verder te groeien, zo vat Jeroen samen waar de organisatie mee bezig is. Wel met behoud van haar eigenheid, want die maakt de organisatie sterk. “Wat meer discipline mag zeker”, voegt Jeroen toe. “Waarbij we wat minder ‘hazenpaadjes’ nemen en elkaar wat meer aanspreken op afwijkingen. Zonder overdreven structuren; dat is niks voor ons.”


Evolueren naar lef

Wanneer de klokken gelijk staan? Dat is als de mensen binnen KlokGroep geëvolueerd zijn van loyale, betrokken mensen die afwachtend en gehoorzaam zijn naar medewerkers die lef tonen, zich kwetsbaar durven opstellen, de samenwerking zoeken en ‘dorstig’ zijn naar resultaat. Mensen die ook het lef hebben om hulp te vragen bij iets waar ze niet uitkomen, want niemand hoeft alles helemaal zelf te kunnen. De kennis is in huis en het is goed die te laten stromen: van moet naar moed en van rennen naar renderen. Maar eigenlijk is een traject als Klokken Gelijk nooit klaar. Wel weet iedereen steeds beter de tijd te nemen om eens goed naar de klok te kijken. Straks is voor iedereen in de organisatie zichtbaar wat hij of zij bijdraagt aan het resultaat. “Dat maakt ons nóg trotser op wie we zijn en wat we doen”, besluit Jeroen.

Fotografie: Hans Barten

Nieuwsoverzicht
Deel dit verhaal