Woningen in Malden en Leuth als leerproces
Een nieuwe badkamer is in theorie natuurlijk heel leuk en bewoners zijn vaak blij met het eindresultaat. De twee weken durende geluids- en stofoverlast, tijdens het renovatieproces, is iets wat minder wordt gewaardeerd. Tegels uithakken bijvoorbeeld geeft nu eenmaal een hoop rotzooi. Om het renovatieproces voor bewoners zo prettig mogelijk te laten verlopen, heeft een aantal medewerkers van de drie bedrijven gezamenlijk oplossingen gedeeld en vervolgens samen uitgeprobeerd. Bij een woning in Malden is geëxperimenteerd met het plaatsen van polystyreen hardschuim platen met glasvezellaag en bij de woning in Leuth met wandpanelen van glas. Bij beide oplossingen worden de panelen over de bestaande tegelwanden heen geplaatst.
Conclusies en resultaten van de pilots
Inmiddels zijn de pilotprojecten geëvalueerd. De bewoners zijn zeer positief over de vernieuwde aanpakken. Ze geven aan dat de geluids- en stofoverlast tot het minimale zijn beperkt. Beide oplossingen waren in één week klaar en dus aanzienlijk sneller dan de traditionele manier van renoveren (7 tot 8 werkdagen). Daarnaast geven ook de onderhoudsmedewerkers aan dat de nieuwe oplossingen prettig werken. Het renovatiewerk wordt als minder zwaar ervaren en het is fijn dat er doorgewerkt kan worden. Bij beide oplossingen is men minder afhankelijk van de beschikbaarheid van vakmensen zoals bijvoorbeeld een tegelzetter. Dit komt de snelheid in het renovatieproces zeker ten goede.
Een groot voordeel van de wandpanelen van glas is dat ze ook nog eens herbruikbaar, en dus circulair, zijn. En ook de onderhoudskosten per jaar zijn lager dan bij de traditionele manier van werken.
Leren van en met elkaar
Zowel De Variabele als Van de Klok leren door de pilotprojecten van elkaar en kunnen nu beide oplossingen toepassen in de praktijk voor de woningen van Oosterpoort. Het Keten Integratie Centrum (KIC), dat de samenwerking tussen de drie partijen coördineert, bepaalt wanneer welke badkameroplossing wordt toegepast. Bij deze keuze wordt bijvoorbeeld ook gekeken naar andere, reeds geplande, werkzaamheden aan de woning, zodat onderhoud wordt gecombineerd. Een win-win situatie voor alles en iedereen!
Uiteraard blijven we onze samenwerking verbeteren en zijn er altijd optimalisatieslagen te maken! Wil je meer weten over onze ketensamenwerking? Neem dan contact op met Judy Hendriks (coördinatie Keten Integratie Centrum) via (088) 024 91 00!