Succesvolle samenwerking door open en eerlijke communicatie

20 maart 2017

Tijdens de co-makerdagen ‘Slim Samenwerken’, op 10 en 24 november 2016, hebben we samen met onze co-makers een stip op de horizon gezet: een efficiënter ontwikkel- en bouwproces en het reduceren van zowel de kostprijs als de faalkosten. Maar hoe werkt dat nu in de praktijk? En hoe zorg je er als co-maker voor dat je ook daadwerkelijk slimmer samenwerkt? We vroegen het co-maker van het eerste uur Bert van Losser, Directeur van Van Losser Installatiegroep en Gijs van den Heuvel, Contractmanager bij Van de Klok.

BaseHomeconcept als basis
De eerste samenwerking tussen Van Losser Installatiegroep en Van de Klok dateert alweer van 2006: 33 woningen voor het project Dragonder in Veenendaal werden gezamenlijk gerealiseerd. Met inmiddels meer dan 10 jaar ‘samenwerkervaring’ is er een hoop veranderd. “En altijd met een positieve leercurve. Het BaseHomeconcept (het woningbouwconcept van Van de Klok) is hét voorbeeld van hoe de samenwerking er voor ons in de toekomst ook voor renovatie- en utiliteitsprojecten uit moet komen zien”, vertelt Bert van Losser. “Het BaseHomeconcept hebben we met elkaar zo goed geoptimaliseerd dat de klant precies krijgt wat hij wilt, tegen een zo’n gunstig mogelijke prijs. Uiteraard zonder in te boeten op de kwaliteit,” vult Gijs van den Heuvel aan.

Bij de haalbaarheid van een project al een co-maker inschakelen
Een mooi voorbeeld van de noodzaak voor het verbeteren van de samenwerking ontstond tijdens de realisatie van een appartementencomplex. “Na de ontwerpfase van het complex werd duidelijk dat er geen rekening was gehouden met meterkasten en schachten. Die waren niet meegenomen. Ongelooflijk, maar echt gebeurd. Het hele ontwerp kon weer opnieuw worden gemaakt. Het is daarom belangrijk om de installateur al in een veel eerder stadium te betrekken. Dan is het direct duidelijk welke ruimte er in het gebouw gereserveerd moet worden voor de techniek. Met respect voor het algehele ontwerp. Dat scheelt achteraf een hoop tijd, geld en irritatie”, vertelt Gijs van den Heuvel. “Eigenlijk zou je bij de haalbaarheid van een project al de co-maker moeten inschakelen en laten budgetteren”, vult Bert van Losser aan. “En daarin dan ook samen de verantwoordelijkheid dragen. Samen de risico’s nemen en vertrouwen op het budget van je ketenpartner. Dat is soms nog steeds lastig en vraagt om transparantie.”

Leer ‘nee’ zeggen
Bij de ontwikkeling van het nieuwe kantoor van Van de Klok in Nijmegen is ook optimaal gebruik gemaakt van het co-makerschap tussen Van Losser Installatiegroep en Van de Klok. Bert van Losser vertelt: “Het originele ontwerp van het nieuwe gebouw omtrent de installatie van verwarmen en koelen was een nog niet bewezen variant. Wij hebben Van de Klok geadviseerd om daar niet aan te beginnen, omdat we dan niet de kwaliteit konden bieden waar wij voor staan. Wij hebben vanuit onze kennis een nieuw ontwerp gemaakt en Van de Klok heeft dit voorstel ook overgenomen. Je kunt dus altijd ‘nee’ zeggen als je een bepaalde kwaliteit wilt leveren”. Gijs van den Heuvel vult aan: “En er wordt daardoor nu bespaard op de jaarlijkse energienota en er ligt ook nog eens een gunstiger meerjarenonderhoudsplan. Belangrijk dus om met elkaar al in een zo’n vroeg mogelijk stadium te overleggen. Daar heb je allebei profijt van.”

Elkaar de waarheid zeggen
Zowel Van Losser Installatiegroep als Van de Klok zijn familiebedrijven. Toeval of niet, beide organisaties houden van duidelijkheid. “We zeggen elkaar de waarheid zonder dat je elkaar beschadigd”, aldus Gijs van den Heuvel.“ Open en eerlijke communicatie dus”, vult Bert van Losser aan. “Ik hoef niet te raden wat Gijs bedoeld als hij iets vraagt en er zijn geen verborgen agenda’s”. Naast open en eerlijke communicatie geven beide co-makers nog de volgende tips: “Blijf de markt volgen en wordt niet lui. Hou de scherpte erin. En niet onbelangrijk, blijf vooral zelf nadenken.”

Leercurve voor de toekomst
Van Losser Installatiegroep en Van de Klok hebben samen al heel wat stappen gezet, maar bij renovatie- en utiliteitsprojecten er is nog genoeg ruimte om de samenwerking te optimaliseren . Hoe gaan we met elkaar om? Hoe vinden we elkaar? Open en eerlijke communicatie zijn daarin de sleutel tot succes. En dat blijft een leerproces!

Lees meer over Slim Samenwerken >>

Nieuwsoverzicht
Deel dit verhaal