Een van de twee railbussen staat klaar om via containment gesaneerd te worden
De containmentzone is bijna volledig gereed gemaakt door een collega van Asbestsanering Het Zuiden
Bovenaanzicht van de containmentruimte met het dak van de railbus

Twee monumentale railbussen voor de Miljoenenlijn gesaneerd

22 maart 2022

Stichting Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) exploiteert de toeristische spoorlijn tussen Kerkrade en Simpelveld en staat bekend als de Miljoenenlijn. Vanuit het zuiden vertrokken ooit lange mijntreinen vol steenkool naar het noorden en reizigers begonnen hier hun treinrit naar verre Europese bestemmingen. Tegenwoordig bestaat op Station Simpelveld in het Zuid-Limburgse Heuvelland de mogelijkheid om in een nostalgische stoomtrein van ruim 100 jaar oud te stappen.

Asbestsanering Het Zuiden

“Nadat de ZLSM voor de Miljoenenlijn twee monumentale railbussen had aangekocht bleek hierin niet alleen de historie maar ook asbest aanwezig te zijn”, vertelt Ruud Janssen, directeur van Asbestsanering het Zuiden. Om de asbest te verwijderen zijn vier bedrijven door de stichting gevraagd een plan van aanpak te schrijven met de daarbij behorende kostenbegroting. Als het gaat om veiligheid en unieke projecten, dan horen deze twee railbussen daar zeker bij.

"Asbestsanering Het Zuiden houdt zich niet alleen bezig met het verwijderen van asbest in recht-toe-recht-aan-gebouwen, maar saneert jaarlijks ook unieke projecten zoals bijvoorbeeld het 700 jaar oude Kasteel Helmond. Het is een eer - en misschien ook wel vanzelfsprekend - dat zij voor ons hebben gekozen. Slim en snel saneren met de beste technieken is vandaag de dag het motto van Asbestsanering Het Zuiden.

Vanuit een geprepareerde containmentzone, (een container waar men per railbus binnen vier weken met compressie en een duurzame afscherming saneert) zijn de oude rijtuigen asbestveilig gemaakt. We zijn er trots op dat we met het asbestveilig maken van deze railbussen een stukje historie nieuw leven in hebben kunnen blazen. Het is prachtig om dit terug te geven aan de Miljoenenlijn en hun passagiers. En voor ons is het een toevoeging aan het rijtje unieke projecten die wij jaarlijks mogen saneren”.

Inmiddels zijn de railbussen gereed om in gebruik te nemen op het duurste spoorlijntje van Nederland met een lengte van 29 km. De aanleg is gestart in 1925 en heeft per km ongeveer 1 miljoen gulden gekost. Vandaar de naam Miljoenenlijn…

Heb je vragen of wil je meer weten over (de werkzaamheden van) Asbestsanering Het Zuiden? Kijk dan op de website.

Nieuwsoverzicht
Deel dit verhaal